Skocz do zawartości

 



Zdjęcie

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania



  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
34 odpowiedzi w tym temacie

#1 Lady in red

Lady in red

    Adminka

  • Administratorzy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6242 postów
  • Płeć:Kobieta
  • Miejscowość:Szczecin

Napisano 22 kwiecień 2008 - 12:45

Najczęściej zadawane pytania (i odpowiedzi):

Czego bezwzględnie potrzebuje każdy bojownik?
* akwarium z pokrywą (dla jednego samotnego samca polecamy zbiornik minimum 20 litrów)
* grzałki (z termostatem)
* filtra
* zróżnicowanego pokarmu

Czym się różni samiec od samicy?
Najczęściej samiec ma dłuższe, bardziej "weloniaste" płetwy, wyróżnia się także bardziej intensywnymi kolorami. Samice mają wyraźne pokładełko - biały punkcik na brzuszku.
Galeria samców (kliknij)
Galeria samiczek (kliknij)

Jak długo żyje bojownik?
Średnio 2 lata, ale na naszym forum występowały bojowniki mające 3 lata i więcej, cieszące się świetnym zdrowiem smile.gif

Czy mogę bojownika trzymać w kuli?
Nie, ponieważ w małej kuli pozbawionej filtra oraz grzałki nie jest możliwe zapewnienie odpowiednich warunków bytowania, jakich potrzebuje zarówno bojownik, jak i każda inna ryba. Więcej na ten temat przeczytasz na tej stronie (kliknij).

Dlaczego w sklepie mówili, że "bojownik przeżyje nawet w szklance?"
Najczęściej wynika to z braku podstawowej wiedzy akwarystycznej i utartych stereotypów. Kula jest droższa niż klasyczne akwarium, więc sprzedawca może liczyć na szybki i duży zysk. Informowanie klienta o konieczności zakupienia filtra i grzałki może go odstraszyć od kupna bojownika, więc powielane są informacje, że "bojownik to rybka, która przeżyje nawet w szklance". Może przeżyje, ale jakie to będzie życie?

Dlaczego w niektórych sklepach Bojowniki trzymane są w kubeczkach?
Niestety, dzieje się tak ze względów ekonomicznych oraz z powodu małej wrażliwości na los tych ryb. Samce bojownika - z uwagi na swój zadziorny charakter - nie mogą być trzymane razem w jednym zbiorniku, a postrzegane jako agresywne i odporne na gorsze warunki, niechętnie łączone są z innymi rybami w akwariach. Właściciele takich sklepów "idą na skróty" i skazują rybki na męczarnie w kubeczkach. Rybki z kubków najczęściej są osłabione i mogą chorować.

Jak duże powinno być akwarium dla bojownika?
Teoria mówi, że na 1 centymetr ryby powinny przypadać 2 litry wody, a w akwarium towarzyskim - 1 litr. W praktyce zbiornik dla jednego samca nie powinien być mniejszy niż 20 litrów, natomiast przy haremie bojowników, tzn. 1 samiec + 2 samice, zalecane minimum to 40-45 litrów.
WAŻNE: Do małego akwarium o pojemności 20 litrów, w którym pływa samiec bojownika, nie powinno się dokładać żadnej innej ryby (zamiast ryb można dołożyć krewetki lub ślimaki).

Czy bojownik potrzebuje grzałkę/filtr?
Bezwzględnie TAK. Grzałka i filtr to podstawowy sprzęt niezbędny w każdym zbiorniku, aby nasza rybka cieszyła się zdrowiem. Bojownik to ryba pochodząca z tropikalnych wód słodkich, z Tajlandii, więc potrzebuje ciepłej wody o stałej, wysokiej temperaturze (25-27 stopni). Filtr natomiast pomaga nam utrzymać czystość i równowagę biologiczną w akwarium, które stanowi zamknięte środowisko i łatwo może dojść w nim do rozmaitych zaburzeń. Zarówno grzałka jak i filtr powinny być włączone przez cały czas, 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę.

Czy akwarium z bojownikiem powinno mieć pokrywę?
Tak. Bojownik to ryba wyposażona w tzw. labirynt i oddychająca powietrzem atmosferycznym. Jeżeli różnica temperatur pomiędzy wodą w akwarium a powietrzem nad lustrem wody przekracza 2 stopnie, ryba może z dużym prawdopodobieństwem przeziębić labirynt, co może doprowadzić do jej śmierci. Pokrywa zabezpiecza także przed wyskoczeniem bojownika.

Dlaczego w 25 litrowym akwarium mogę mieć tylko jedną rybkę? Przecież to akwarium jest puste!
Ryby, które można hodować razem z bojownikiem, potrzebują większego akwarium. Ponadto Bojownik jest z natury samotnikiem i w mniejszym litrażu towarzystwo będzie go drażnić i niepotrzebnie stresować. Przerybione, małe akwarium bardzo często bywa powodem wielu problemów zdrowotnych wszystkich jego mieszkańców, a jego historia nierzadko ma swój dalszy ciąg na dziale "Choroby"...

Jakie rybki mogę hodować razem z bojownikiem?
Bojowniki nie zabiegają o towarzystwo innych ryb, ale kilka gatunków można z nim hodować. Lista tych ryb znajduje się pod tym linkiem: KLIK. Nie polecamy natomiast łączenia bojowników z tymi rybami: KLIK.

Czy mogę hodować krewetki/żabki/ślimaki z bojownikiem?
Tak, oczywiście, dobierając ich liczbę odpowiednio do litrażu zbiornika.
Z krewetek najczęściej poleca się te większe, na przykład Amano. Wiele ciekawych odmian krewetek, ślimaków i pozostałych mieszkańców akwarium można znaleźć pod tymi linkami: LINK, LINK.

Dlaczego samiec nie powinien być z jedną samiczką?
Bojownik nie jest rybą towarzyską i nie potrzebuje do szczęścia towarzystwa samic. Jeśli jednak chcesz mieć samiczki, pamiętaj o tym, że bojowniki mają bardzo wojowniczy charakter, dlatego lepiej jest, kiedy agresja samca rozkłada się na dwie lub trzy samice (tzw. harem).

Jakie powinny być parametry wody dla bojownika?
Bojowniki są bardzo tolerancyjne na różne twardości wody, chociaż oczywiście najlepiej unikać wartości skrajnych.
W literaturze często podaje się, że lubią wodę miękką, szczególnie polecaną do tarła.
Temperatura wody: 25-27 stopni (podczas tarła i leczenia wyższa); pH (odczyn wody): ok. 6-8 (7 to wartość neutralna); GH (twardość całkowita wody): średnio 10-16 (szeroki przedział od 1 do nawet 25); KH (twardość węglanowa): 5-7 (szeroki przedział od 1 do 15), NO2 (azotyny): 0-0,3 mg/l; NO3 (azotany): 0-40 mg/l. Parametry wody badamy za pomocą testów zakupionych w sklepie zoologicznym. Jeśli mamy wybór, polecamy testy kropelkowe, a nie paskowe.

Czym najlepiej karmić bojowniki?
Wszystkimi dostępnymi pokarmami suchymi dla ryb (w płatkach, kulkach i granulkach), nawet tymi, na których nie jest podane, że to pokarm dla bojowników. Zalecane są także pokarmy roz-mrożone oraz żywe (do kupienia w sklepach zoologicznych). Należy zachować odpowiednie proporcje i urozmaicać pokarm. Pamiętaj, że ryb nie należy przekarmiać! Z pokarmów mięsnych szczególnie polecamy: szklarkę (larwy wodzienia), artemię, ikrę. Rybę karmimy średnio raz, dwa razy dziennie, jeden dzień w tygodniu przeznaczając na głodówkę. Więcej: tematy przypięte na dziale "Żywienie bojownika".

Moja samiczka ma pionowe/poziome paski, czy jest chora?
Występowanie pasków to rzecz naturalna; pionowe paski sygnalizują, że samiczka jest gotowa do tarła, poziome natomiast oznaczają, że nie jest gotowa do tarła; mogą także sygnalizować stres i podporządkowanie. Młode rybki (także samce) również mogą mieć poziome paski, które z biegiem czasu znikają.

Co to za dziwna piana na powierzchni wody?
To jest gniazdo budowane przez samca z pęcherzyków powietrza. Jeśli w akwarium mamy samiczkę gotową do tarła, może to oznaczać zaproszenie do składania ikry. Czasami samotny samiec także buduje gniazdo, jest to jak najbardziej naturalne, nie ma się czym niepokoić. Nie jest to bynajmniej oznaka, że powinniśmy samcowi zapewnić partnerkę wink.gif

Czy mogę postawić lusterko przy akwarium?
Nie jest to wskazane.
Raz na jakiś czas można, na przykład pobudzając samca do tarła, pamiętajmy jednak, że częste przystawianie lusterka może prowadzić do zobojętnienia rybki oraz problemów z płetwami.

Ile wody i jak często trzeba podmieniać?
Jeżeli akwarium jest dojrzałe i posiada dobrą filtrację, podmienia się 25-30% wody raz w tygodniu. Jeżeli nie posiada filtra, należy podmieniać tę samą ilość wody co 1-2 dni. Podmieniamy zawsze wodą odstałą (przynajmniej dobę, najlepiej dwie doby), ewentualnie z dodatkiem uzdatniacza.

Jak wyczyścić/odmulić dno?
Odmulaczem do dna (do kupienia w sklepie) lub wężykiem w trakcie cotygodniowych podmiany wody - przesuwamy końcówką węża po dnie akwarium tuż przy żwirku, ściągając zanieczyszczenia.

Czy powinno się wymieniać całą wodę w akwarium?
Pełna wymiana wody to absolutna ostateczność, robi się to wyłącznie w szczególnych przypadkach: daleka przeprowadzka, groźna choroba (gdzie podmiana nie wystarcza), bardzo duże zanieczyszczenie wody.

Jakie powinno być oświetlenie w moim akwarium?
Według przelicznika przyjmuje się średnio 0,5W x 1 litr wody. Moc oświetlenia, czyli ilość watów, dotyczy mocy świetlówek/żarówek energooszczędnych, nie należy ich przeliczać na moc "zwykłych żarówek".
Najlepszym wskaźnikiem dobrze dobranego oświetlenia jest rozwój roślin: jeżeli rosną bez problemów, to znaczy, że światła jest wystarczająco dużo.
Oświetlanie powinno być włączone przez 10 do maxymalnie 12 godzin dziennie, tak, by zachować cykl dzień/noc, np. między 9.00 - 21.00, lub 11.00 - 23.00. W nocy w akwarium powinno być ciemno, ponieważ ryby wtedy odpoczywają. Należy unikać gwałtownego włączania i wyłączania światła poza stałymi porami.

Jakie filtry są najlepsze?
Dostosowane do litrażu. Dobre są filtry zewnętrzne kubełkowe oraz kaskadowe, ponieważ nie zajmują miejsca w zbiorniku i są wygodne w użyciu (obsługa poza zbiornikiem). Równie skuteczne są filtry turbinowe wewnętrzne. Ważne, by filtr zapewniał filtrację mechaniczną i biologiczną, a wkłady filtracyjne (np. gąbka, ceramika) były odpowiednio często czyszczone (w wodzie wylanej z akwa podczas podmiany) oraz wymieniane (zgodnie z zasadami). Wypływ wody z filtra nie powinien powodować przesadnie silnych prądów. Filtry akwarystyczne są przystosowane do pracy ciągłej, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Jakie roślinki - żywe czy sztuczne?
Polecamy rośliny żywe, bo wyglądają naturalnie, pomagają odtworzyć część naturalnego środowiska rybki, biorą udział w oczyszczaniu wody, są sprzymierzeńcem w walce z glonami oraz stanowią doskonałą kryjówkę dla bojownika. Wbrew obiegowym opiniom są łatwe w utrzymaniu i stanowią piękną ozdobę.

Kiedy należy zacząć stosować nawozy?
Podczas zakładania nowego akwarium można stosować nawozy wkładane w podłoże (tabletki), sprzyjają one dobremu ukorzenieniu się roślin. W dojrzałym już zbiorniku możemy stosować nawozy płynne lub technikę CO2. Nawozy stosuje się najczęściej wtedy, kiedy w wodzie występują niedobory właściwych składników. Czasami można się bez nich doskonale obejść smile.gif

Czy są jakieś łatwe w hodowli rośliny do akwarium?
Tak, są to m.in., rogatek sztywny, hygrophilie, nurzańce, kryptokoryny, microzoria, moczarka, kabomba, gałęzatka i inne z naszego Katalogu Roślin: KLIK

Jak długo musi dojrzewać akwarium?
Podczas zakładania akwarium należy odczekać około 3 tygodni, zanim wprowadzimy ryby (kolejno). Dojrzałość zbiornika dobrze jest potwierdzić testami wody przed wprowadzeniem obsady. Rośliny można zasadzić pierwszego dnia albo dzień po zalaniu wodą. Filtracja, oświetlenie i grzałka mogą pracować od samego początku.

Czy akwarium dojrzeje w ciągu 24 godzin po dodaniu biostartera?
Nie. Pomimo zapewnień producentów tych produktów, pożyteczne bakterie rozwijają się bardzo wolno i dojrzewanie zbiornika po dodaniu biostartera może skrócić się średnio z 3 do 2 tygodni. Przyjmuje się, że akwarium jest dojrzałe wtedy, kiedy zaczynają rosnąć rośliny, a poziom szkodliwych związków spada do zera. Najlepiej potwierdzić to testami wody.

Co to jest biostarter?
Środek przyspieszający dojrzewanie akwarium o mniej więcej 5-7 dni (z 21 do 14 dni), zawierający szczepy niezbędnych bakterii nitryfikacyjnych. Stosuje się go wlewając odpowiednią ilość bezpośrednio do wkładów filtra (lub do wody). Używany podczas zakładania nowego akwarium, przy wymianie wkładów filtracyjnych, po leczeniu. Polecany biostarter: Sera Nitrivec.

Co to jest uzdatniacz?
Uzdatniacz jest to środek chemiczny neutralizujący chlor i wiążący metale ciężkie w wodzie wodociągowej. Stosowany jest przy podmianach wody jako środek wspomagający. Pamiętajmy o tym, że woda z uzdatniaczem także powinna odstać jakiś czas. Polecany uzdatniacz: Sera Aquatan.

Czy warto stosować leki i odkażacze na "wszelki wypadek"
Nie. Wielu akwarystów powtarza: "Im mniej chemii w akwarium, tym lepiej".
Nie należy dodawać leków "profilaktycznie".
Nie należy stosować lekarstw bez postawienia właściwej diagnozy.
Zamiast środków do "krystalizacji" i "odkażania" wody polecamy zapewnienie właściwej pielęgnacji akwarium (regularne podmiany, dostosowana obsada, odpowiednia filtracja, itd.).

Czy w akwarium z bojownikiem może być muszelka/wapień/biały żwirek?
Nie, ponieważ podnoszą one wartości twardość i pH wody.

Jak przygotować korzeń/kokos?
Kupioną w sklepie zoologicznym skorupę kokosa należy kilkukrotnie wygotować w solance (w wodzie z dużą ilością soli, co najmniej 2-3 razy), po 30 minut, za każdym razem zmieniając wodę. Następnie jeszcze raz wygotować w wodzie z kranu, na koniec dobrze wypłukać. Kupiony w markecie orzech kokosowy należy ostrożnie rozciąć (według uznania), wylać mleczko, dokładnie oczyścić środek oraz warstwę wierzchnią, oszlifować otwory, którymi będzie wypływać rybka (nie należy zostawiać ostrych krawędzi) i wygotować w solance tak jak opisano. Z korzeniem postępujemy podobnie, chociaż czasami może on wymagać dłuższego namaczania (kiedy pływa po powierzchni).

Jaki żwirek jest najlepszy?
Naturalny, czysty, o drobnej granulacji i nie zmieniający parametrów wody.
Doskonale nadają się żwirki rzeczne, kwarcowe i bazaltowe. Nie polecamy żwirków bardzo jasnych i białych (mogą wpływać na parametry wody).
Jeżeli trzymamy z bojownikiem ryby denne, to należy wybierać żwirek bez ostrych krawędzi. Generalnie polecane jest podłoże ciemne, chociaż są także zwolennicy jasnego piasku kwarcowego. Żwirek trzeba bardzo dokładnie przepłukać gorącą i zimną wodą, nie zaszkodzi go wygotować. Na rynku dostępne są także specjalne podłoża (dla roślin, dla krewetek), część z nich wkłada się do zbiornika bez żadnych dodatkowych zabiegów.

Jak gruba powinna być warstwa żwirku?
Minimum 2-3 cm dla ukorzenienia się roślinek, ale przyjęte jest, że warstwa z tyłu powinna być grubsza (nawet do 10 cm), tam też sadzi się najwyższe rośliny.

Jak przeprowadzić tarło?
Przełożyć parkę bojowników do zbiornika przeznaczonego do tarła, może być małe, nawet o pojemności 10 litrów, ale gęsto obsadzone roślinami (bez żwirku, z roślinami pływającymi i filtrem wewnętrznym gąbkowym). Jeśli samiec jest agresywny, samiczkę można umieścić w pływającej, przezroczystej izolatce/kotniku, tak by samiec mógł ją widzieć, ale nie mógł jej zranić; jeśli nie mamy izolatki, wystarczą kryjówki z roślin. Samiec zaczyna budować gniazdo z pęcherzyków powietrza, a jeśli ubarwienie samicy zmienia się (poziome pasy stają się pionowe) można oczekiwać tarła.

Jak zachęcić samca/samiczkę do tarła?
Podnieść temperaturę do 30 stopni, dodać do wody preparaty: TORFIN Tropical i Querrex Tropical lub SERA MORENA lub TETRA TORUMIN, można też dodać torf do filtra (w celu zmiękczenia wody).

Czym karmi się narybek?
* pierwotniakami
* artemią (solowcem)
* nicieniami mikro, grindalem
* planktonem
* zupką z rurecznika
* próby karmienia narybku pokarmami sztucznymi także mogą się udać, chociaż nie jest to zalecane przez hodowców

Jakiej pielęgnacji wymaga narybek?
* czystej, bogatej w tlen wody
* częstego i obfitego karmienia

***

WAŻNE: Te odpowiedzi zostały opracowane i przetestowane przez Użytkowników naszego Portalu smile.gif


Użytkownik Atlas edytował ten post 01 maj 2013 - 13:45

allbettas.png

 

 


#2 Lady in red

Lady in red

    Adminka

  • Autor tematu
  • Administratorzy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6242 postów
  • Płeć:Kobieta
  • Miejscowość:Szczecin

Napisano 18 grudzień 2009 - 14:22

Mamy nasze stare dobre FAQ (utworzone dawno temu przez Użytkowników) oraz ten temat, który jest lekko przerobioną wersją FAQ.
Założyłam go kiedyś po to, żeby osoby obruszające się na słowa "Zajrzyj do FAQ" miały inne miejsce na szybkie zapoznanie się z rzeczami podstawowymi ;) Może warto poddać krytyce zawarte tu informacje, wnieść jakieś poprawki i zmienić całość na lepsze?

Podpięłam przed chwilą linki do Galerii (samiec i samica) oraz link do tematu o kuli (kula i ryba), a Was proszę o dalsze uwagi i podpowiedzi, jak to wszystko podrasować, by służyło pomocą dla Początkujących. Potem naniosę poprawki, a całość podepnie się pod główne FAQ. Co Wy na to?

Pytanie ogólne: czy jest sens podpinać tutaj linki, skoro temat z linkami mamy w innym miejscu?
Dokładnie tu: LINK

allbettas.png

 

 


#3 Tomek

Tomek

    Uzależniony od Bojownik.pl

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2053 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Miejscowość:Biała Podlaska [okolice]

Napisano 18 grudzień 2009 - 14:27

Raczej sens jest ... Jest praktycznie "podane na tacy".
Dołączona grafika

#4 Lady in red

Lady in red

    Adminka

  • Autor tematu
  • Administratorzy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6242 postów
  • Płeć:Kobieta
  • Miejscowość:Szczecin

Napisano 18 grudzień 2009 - 14:39

Zastanawiam się także, czy problemy tarła i karmienia narybku to pytania na FAQ?
W sensie, że są zbyt poważne i może za bardzo zaawansowane, żeby je umieszczać w takim podręcznym pakiecie? Z założenia odpowiedzi powinny być tu krótkie, ale w miarę wyczerpujące - czy to da się pogodzić w tych dziedzinach? No chyba, że kilka zgrabnych zdań wspomożemy poprzez podanie odpowiedniego linka?

allbettas.png

 

 


#5 mszt

mszt

    Uzależniony od Bojownik.pl

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8520 postów
  • Płeć:Kobieta
  • Miejscowość:Warszawa

Napisano 18 grudzień 2009 - 14:59

Na temat tarła i wychowania narybku nie mam żadnej wiedzy, więc tu nie bardzo mogę pomóc.

Natomiast mam dwie drobne uwagi:

polecamy Akwarium o pojemności ok. 20 litrów

Warto byłoby dodać, że polecamy to jako minimum dla jednego samotnego bojownika. Wiem, że dalej jest o tym mowa szerzej, ale moim zdaniem powinno to być powiedziane równiez tutaj, zwłaszcza, że to sam początek, a wiadomo, że najlepiej zapamiętuje się informacje z początku i końca tekstu.

Według przelicznika przyjmuje się średnio 0,5W x 1 litr wody.

A tu proponuję dodać informację, że moc oświetlenia, czyli ilość watów dotyczy mocy świetlówek/żarówek energooszczędnych, bo bardzo czesto uzytkownicy uważają, że chodzi o moc zwykłych żarówek i nawet moc energooszczędnych sobie na nią przeliczają, dochodząc do przekonania, że na przykład jak mają w akwarium 25l żarówkę energooszczędną o mocy 5W (która odpowiada 25W tradycyjnej żarówki) to już mają super oświetlenie

Użytkownik mszt edytował ten post 18 grudzień 2009 - 15:03

Wróg powinien być brzydki.

#6 rybio0oka

rybio0oka

    "Big Fish"

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 830 postów
  • Płeć:Kobieta
  • Miejscowość:Tarnobrzeg/Warszawa

Napisano 18 grudzień 2009 - 14:59

Hm moim zdaniem to zależy od tego, czy chcemy by początkujący rozmnażali te ryby. Wiadomo, że jeśli owe informacje co dokładnie robić bedzie trudniej znaleźć to i zapał młodych po przeczytaniu FAQ na rozmnozenie bedzie mniejszy. Lepiej napisać krótką notkę w stylu, że samo tarło nie jest rudne do uzyskania, ale odchów narybku może być problemowy i raczej leży na działce bardziej doświadczonych akwarystów, którzy mają co z przychówkiem poczynić (i tu warto dodać że bezsensowne rozmnażanie by tylko oddać ryby do sklepu i zyskac nowe doswiadczenie jest bezsensowne i niewskazane) ;)

Dołączona grafika


#7 Lady in red

Lady in red

    Adminka

  • Autor tematu
  • Administratorzy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6242 postów
  • Płeć:Kobieta
  • Miejscowość:Szczecin

Napisano 18 grudzień 2009 - 15:06

Słuszne uwagi, dziękuję i proszę o więcej :)
Nawet w postaci "gotowca" - gotowych propozycji zdań.

(...) czy chcemy by początkujący rozmnażali te ryby.

O to to to, właśnie o to mi chodzi.
Bo jako FAQ rozumiem bardziej pomoc w odszukaniu odpowiedzi na pytania z serii "co to za dziwna piana", niż wyższą szkołę jazdy, jaką powinno być zabieranie się do rozmnażania. Nie chciałabym, aby osoba mająca tak mało wiedzy na temat bojownika, że musi korzystać z FAQ, uczyła się na nim organizowania tarła. Ale może nie mam racji?

allbettas.png

 

 


#8 Tomek

Tomek

    Uzależniony od Bojownik.pl

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2053 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Miejscowość:Biała Podlaska [okolice]

Napisano 18 grudzień 2009 - 16:09

Ale może nie mam racji?


Oj , masz ...
Dołączona grafika

#9 burn-it-up

burn-it-up

    "Big Fish"

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 733 postów
  • Płeć:Kobieta
  • Miejscowość:Wrocław

Napisano 18 grudzień 2009 - 16:39

Informacje o tarle można z FAQ wyrzucić.Zamiast tego myślę,że przydałaby się informacja co robić gdy właściciel zaobserwuje,że rybka źle się czuje-zalecić podmianę wody,podwyższenie temperatury i inne standardowe zalecenia uniwersalne przy każdej chorobie oraz odesłać do wątku o chorobach.Do tego możnaby wspomnieć o ostrożnym stosowaniu środków typu MFC podczas dojrzewania akwarium i już później,żeby początkujący akwarysta wiedział że nawet jeżeli pan ze sklepu zoologicznego zalecił wlanie 10 butelek odkażacza to nie jest to konieczne a może być nawet szkodliwe.To takie moje propozycje ;) .

Użytkownik burn-it-up edytował ten post 18 grudzień 2009 - 16:40


#10 Lady in red

Lady in red

    Adminka

  • Autor tematu
  • Administratorzy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6242 postów
  • Płeć:Kobieta
  • Miejscowość:Szczecin

Napisano 18 grudzień 2009 - 17:29

Aha, uwzględniłam podpowiedzi, lepiej jest teraz?
Dopisałam też kilka nowych zdań, m.in:

Przerybione, małe akwarium bardzo często bywa powodem wielu problemów zdrowotnych wszystkich jego mieszkańców, a jego historia nierzadko ma swój dalszy ciąg na dziale "Choroby"...

oraz nowy punkt:

Czy warto stosować leki i odkażacze na "wszelki wypadek"
Nie. Wielu akwarystów powtarza: "Im mniej chemii w akwarium, tym lepiej".
Nie należy dodawać leków "profilaktycznie".
Nie należy stosować lekarstw bez postawienia właściwej diagnozy.
Zamiast środków do "krystalizacji" i "odkażania" wody polecamy zapewnienie właściwej pielęgnacji akwarium (regularne podmiany, dostosowana obsada, odpowiednia filtracja, itd.).


Jeśli mamy zrezygnować z info o tarle itd., (czy aby na pewno?), to pomóżcie mi napisać zgrabne zdanie w stylu:
"Rozmnażanie bojowników wiąże się z wzięciem odpowiedzialności za życie ryb, zarówna tarlaków, jak i narybku. Warto poważnie przemyśleć tę decyzję oraz zapoznać się z informacjami na temat hodowli... LINK" coś tam coś tam

allbettas.png

 

 


#11 skaza

skaza

    Narybek

  • Nowicjusze
  • 8 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 31 grudzień 2009 - 23:14

dotychczas byłem "słuchaczem" na tym forum, więc teraz pisząc po raz pierwszy pozwólcie, że rozpocznę od drobnej dygresji:

po pierwsze chciałbym wszystkich drogich Forumowiczów serdecznie przywitać :)
moje pobudzenie aktywności na forum wynika z faktu, iż zanoszę się z zamiarem zarybienia akwarium haremem bojowników i staram się przed tą operacją pogłębić swoją wiedzę w temacie opieki nad tymi wdzięcznymi rybkami - które to jako nastolatek ongiś hodowałem ;)



a w kwestii tematu głównego, zaintrygowało mnie to zalecenie:

Jakie powinny być parametry wody dla bojownika?
(...) NO3 (azotany): 0.


chciałbym zapytać czym to zalecenie jest podyktowane?
azotany to jeden z podstawowych składników odżywczych roślin. poziom równy 0 sprawi, że rośliny po prostu wymrą nam z głodu
może tu chodzi o azotyny?...

ja w swoim akwarium staram się utrzymywać NO3 na poziomie 10 mg/l
gdy miałem ławicę neonów czerwonych nie zaobserwowałem by taka dawka wpływała na nie jakoś stresująco, a już na pewno nie zabójczo. czy bojownik byłby w tym względzie odmiennym?

#12 Tomek

Tomek

    Uzależniony od Bojownik.pl

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2053 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Miejscowość:Biała Podlaska [okolice]

Napisano 31 grudzień 2009 - 23:27

Nie powinno .
U mnie bywało nawet 20mg/l .
Ale zazwyczaj oscyluje koło 10mg/l

Edit: A poza tym , rośliny najpierw pochłaniają amoniak , czy jakoś tak

Użytkownik Tomek edytował ten post 31 grudzień 2009 - 23:30

Dołączona grafika

#13 Lady in red

Lady in red

    Adminka

  • Autor tematu
  • Administratorzy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6242 postów
  • Płeć:Kobieta
  • Miejscowość:Szczecin

Napisano 01 styczeń 2010 - 16:24

Słuszna uwaga, poprawka została wprowadzona (z uwzględnieniem bezpiecznych widełek).

NO2 - azotyn
Fragment ulotki TETRA (test na NO2):

"Wysokie wartości azotynu wskazują na zaburzenie biologicznego systemu filtracji w waszym akwarium.
Idealna zawartość azotynu leży w granicach od 0 do 0,3 mg/l.
Zawartość azotynu nie powinna przekraczać 0,8 mg/l.
Już utrzymujące się przez dłuższy czas stężenie azotynu powyżej 1,6 mg/l jest szkodliwe dla Twoich ryb"

***

NO3 - azotany
Fragment ulotki Zoolek (test na NO3):

"Azotany stanowią pożywkę dla glonów i z tego powodu ich stężenie powyżej 40 mg/l w akwariach i ozdobnych sadzawkach jest niepożądane. W stężeniu powyżej 80 mg/l stają się szkodliwe dla ryb, w wysokim stopniu szkodliwe w stężeniu powyżej 120 mg/l"

allbettas.png

 

 


#14 Tomek

Tomek

    Uzależniony od Bojownik.pl

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2053 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Miejscowość:Biała Podlaska [okolice]

Napisano 01 styczeń 2010 - 16:28

Czyli nie azotyny , dobrze rozumiem ?
Dołączona grafika

#15 Lady in red

Lady in red

    Adminka

  • Autor tematu
  • Administratorzy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6242 postów
  • Płeć:Kobieta
  • Miejscowość:Szczecin

Napisano 01 styczeń 2010 - 16:49

Czyli nie azotyny , dobrze rozumiem ?

Ale co nie azotyny?

***
O ile dobrze pamiętam, wersja o poziomie 0 zarówno w przypadku NO2 jak i NO3 wisiała w FAQ od samego początku, jako najbardziej bezpieczna. Osobiście z nią nie polemizowałam, nawet wtedy, kiedy sama nauczyłam się robić testy :th_girl_haha: , bo w moich akwariach obie te wartości rzeczywiście zawsze wynoszą 0. Rośliny rosną, więc nie do końca jest tak, że "padają z głodu" (ale to w towarzystwie małego oświetlenia i bez dopalaczy).

Dla osób początkujących wersja z ZERO jest OK, szczególnie wtedy, kiedy do czynienia mamy z małymi i/lub przerybionymi zbiornikami oraz ubogą roślinnością. Osoby z zaawansowanym nawożeniem oraz zbiornikami typowo roślinnymi oczywiście poziomów zero chyba nie utrzymują, więc czas na wniesienie poprawek bezwzględnie nadszedł. Dobrze, że Nowy Użytkownik mógł swoim świeżym okiem wychwycić ten brak ;)

allbettas.png

 

 


#16 skaza

skaza

    Narybek

  • Nowicjusze
  • 8 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 01 styczeń 2010 - 16:50

Czyli nie azotyny , dobrze rozumiem ?


czyli tak bym to ujął: azotyny uogólniając są po prostu zabójcze dla większości organizmów żywych, więc wskazanym jest żeby ich wartość była bliska zeru (dokładnie tak jak to zapisała Lady in red podając: NO2 (azotyny): 0-0,3 mg/l)

azotany natomiast to naturalny składnik odżywczy roślin i glonów więc w akwarium, a zwłaszcza akwarium roślinnym powinny się znajdować. oczywiście bez przesady bo 'co za dużo to nie zdrowo' ;)


***edit***
widzę, że moja odpowiedź zbiegła się z odpowiedzią Lady in red - ale się dopełniają :)
dodam tylko, że z mojego doświadczenia wynika dokładnie to o czym Koleżanka napisała - przy rzadkiej obsadzie / słabszym oświetleniu / bez CO2, poziom NO3 może oscylować około zera, a roślinki będą zdrowe i pojedzone. głód "zajrzałby im w oczy" gdybyśmy się pokusili o któryś z ww. "dopalaczy" (lub o kilka z nich).

Użytkownik skaza edytował ten post 01 styczeń 2010 - 16:59


#17 Tomek

Tomek

    Uzależniony od Bojownik.pl

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2053 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Miejscowość:Biała Podlaska [okolice]

Napisano 01 styczeń 2010 - 18:29

NO2 - azotyn
Fragment ulotki TETRA (test na NO2):


Mi się wydaje , że wszyscy mówią azotyny, nawet moja pani od chemii O.o
Dołączona grafika

#18 skaza

skaza

    Narybek

  • Nowicjusze
  • 8 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 01 styczeń 2010 - 18:50

Mi się wydaje , że wszyscy mówią azotyny, nawet moja pani od chemii O.o


przyznam, że trochę się pogubiłem... pytasz o odmianę?

liczba pojedyncza - azotyn, liczba mnoga - azotyny

...jednak jak by nie patrzył, raczej chyba nie ma to wpływu na kwestie merytoryczne

#19 biersack3

biersack3

    "Rybka zwana Wandą"

  • Zablokowani
  • PipPipPip
  • 62 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Miejscowość:Lubinek

Napisano 06 sierpień 2010 - 21:01

Bardzo dobry poradnik, napewno sie przyda mi i innym początkującym akwarystom.
Nie znam się na rybkach, a im więcej czytam tym jestem głupszy.

#20 Kuro

Kuro

    "Big Fish"

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 920 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Miejscowość:Katowice

Napisano 08 sierpień 2010 - 18:00

Witam!

Natchniony pytaniami jednego z nowych członków naszego forum, proponuję zmodyfikować nieco FAQ o informację na temat pielęgnacji małych akwariów.
A konkretniej:

akapit:

Czy mogę bojownika trzymać w kuli?
Nie, ponieważ w małej kuli pozbawionej filtra oraz grzałki nie jest możliwe zapewnienie odpowiednich warunków bytowania, jakich potrzebuje zarówno bojownik, jak i każda inna ryba. Więcej na ten temat przeczytasz na tej stronie (kliknij).

proponuję zastąpić:

Czy mogę bojownika trzymać w kuli lub akwarium mniejszym, niż 20-25 litrów?
Nie, ponieważ w małej kuli bądź w małym akwarium pozbawionych filtra oraz grzałki nie jest możliwe zapewnienie odpowiednich warunków bytowania, jakich potrzebuje zarówno bojownik, jak i każda inna ryba. Więcej na ten temat przeczytasz na tej stronie (kliknij).


Oraz proponuję o zmodyfikowanie w odnośniku informacji, tak, by oznaczała ona, iż dotyczy pielęgnacji małych zbiorników włącznie.

Co o tym myślicie?

Posiadanie zwierząt NIE JEST obowiązkiem, natomiast ich posiadanie RODZI OBOWIĄZKI.





Copyright © 2017 Bojownik.pl
 

 
x

Witaj na Bojowniku!

Szanowny gościu,

Witaj na portalu Bojownik.pl. Jak na większości for musisz się zarejestrować aby móc dodawać posty. Proces rejestracji jest szybki, darmowy i wymaga podania jedynie minimalnej ilości informacji. Zostań częścią społeczności Bojownika logując się lub rejestrując już teraz. Możesz to zrobić trzema kliknięciami korzystając ze swojego konta na Facebook'u Dołączona grafika, TwitterzeDołączona grafika lub Konta GoogleDołączona grafika.



Dołączona grafika - Rozpoczynaj nowe tematy i odpowiadaj w istniejących
- Śledź wybrane tematy i otrzymuj wiadomości o nowych postach
- Stwórz swój profil i dodawaj znajomych
- Komunikuj się z innymi użytkownikami

- Załóż swój własny blog
- Dodawaj swoje zdjęcia i albumy do galerii
- Koniec z wyświetlaniem tego komunikatu:)
- i wiele innych....
Dołączona grafika Dołączona grafika

rejestracja zamknij